Negatywna opinia o restauracji - co zrobić?

Recenzje restauracji i serwowanych posiłków to wyznacznik jakości lokalu gastronomicznego. O ile opinie są pozytywne, zachęcają przyszłych klientów do odwiedzin lokalu. To dobrodziejstwo i darmowa reklama dla właściciela. Co jednak jeśli recenzje znacznie odbiegają od tych pochlebnych? Nie każdemu oczywiście można dogodzić w 100%, dlatego niezadowoleni klienci często wylewają swoje niezadowolenie i frustracje w internecie. Niejednokrotnie dzieje się również tak, iż to nieuczciwe praktyki konkurencji, które mogą przyczynić się do zniszczenia renomy restauracji. Jak zatem właściciel powinien reagować na negatywne opinie o lokalu?

Negatywna opinia o restauracji - co zrobić?

Nie każdy restaurator ma powód do niepokoju

Internet stał się w ostatnich latach najlepszym dowodem, jak można szybko i łatwo zniszczyć komuś reputację. Anonimowość często napawa użytkowników odwagą, a kąśliwe uwagi nie zawsze odzwierciedlają stan faktyczny. Najwięksi restauratorzy mają zagorzałych zwolenników i stałe grono gości, często znanych i lubianych. Tacy właściciele znają swoją wartość. Jednak mali przedsiębiorcy często bazują właśnie na pozytywnych opiniach swoich klientów. Małe lokale serwują potrawy zazwyczaj w środowisku lokalnym, a pozytywne opinie często stanowią podstawę do rozszerzania bazy zadowolonych klientów.

Gdzie najczęściej pojawiają się negatywne opinie?

Obecnie najczęściej opnie pojawiają się w internecie. To dość wygodne źródło i bardzo powszechne. Jeśli restauracja posiada swój fanpage, należy spodziewać się reakcji gości. Klienci bardzo chętnie dzielą się opiniami, szczególnie negatywnymi, dlatego warto być czujnym i w porę reagować. Innym źródłem jest wizytówka Google. Tam również można znaleźć opinie o restauracji. Podobnie działają serwisy z opiniami, serwisy branżowe oraz wszelkie fora internetowe.

Jak reagować na negatywne opinie?

Negatywne recenzje nie należą do przyjemnych, jednak zawsze należy zachować spokój. Wskazana jest szybka reakcja, jednak należy do sprawy podejść z rozsądkiem, unikając emocji. Działanie pod wpływem chwili nie jest najlepszym rozwiązaniem. Oto kilka sprawdzonych rad, jak się zachować w obliczu takiej sytuacji.

  1. Nie warto z pewnością usuwać żadnych komentarzy. Przezorny klient z pewnością dostrzeże fakt i opublikuje kolejny komentarz, w którym poinformuje czytelnika o danym procederze. To z kolei burzy wiarygodność i odbiera szanse na konstruktywną odpowiedź.
  2. Konieczna jest szybka reakcja. Negatywne komentarze mogą bowiem zniweczyć wizerunek restauratora i zniszczyć wieloletnią pracę oraz dobrą opinię. Dlatego należy szybko udzielić stosownej odpowiedzi.
  3. "Klient ma zawsze rację", czyli najprościej rzecz ujmując należy przeprosić klienta za powstała sytuację i jak najszybciej zamknąć temat, by nie powodować lawiny złych emocji. Wykłócanie się z klientem stawia restauratora w złym świetle i odbiera mu prestiż.
  4. Doskonałym rozwiązaniem jest zaproponowanie komentującemu rozsądnego rozwiązania. Warto w tym przypadku nie tylko wysłuchać klienta, ale zaproponować zadośćuczynienie. Osoby czytające takie komentarze odczytają dobre intencje restauracji, a to z pewnością przełoży się na pozytywne postrzeganie lokalu. Można w związku z tym zaprosić niezadowolonego gościa na darmową kolację.
  5. Jeśli negatywnych opinii jest na tyle dużo, należy zadbać o zrównoważenie sytuacji. Warto w związku z tym poprosić znajomych o komentarze na konkretnych stronach. Można w tym celu wydrukować ulotki, wysłać prośbę z zapytaniem do stałych klientów i zadbać o promocję lokalu. Zdobycie kolejnych klientów to nowe pozytywne opinie, które poprawią sytuację.

Najważniejsza jest reakcja

Każda negatywna opinia o restauracji nie powinna zostać bez odpowiedzi. Możliwość odpowiedzi to szacunek dla drugiego człowieka i okazanie zainteresowania oraz troski o zadowolenie klienta. Należy mieć na uwadze, że w internecie nic nie ginie i prędzej czy później ktoś przeczyta negatywny komentarz. Oczywiście trudno samemu dopilnować wszystkich pojawiających się opinii. Często restauratorzy nawet nie są świadomi pojawiających się komentarzy. Przez to restaurator traci możliwość obrony. Dlatego tak ważne są wszelkie narzędzia do monitorowania sytuacji w internecie, co daje możliwość odpowiedzi na komentarz. Można również zlecić prowadzenie fanpage profesjonalnej firmie, która szybko, sprawnie i fachowo rozwiąże tego typu problemy.

Prowadzenie restauracji jest trudnym wyzwaniem. Zadowolenie każdego klienta jest bowiem niezwykle trudne, stąd restauratorzy często muszą mierzyć się z negatywnymi komentarzami. Najważniejsza w takim przypadku jest szybka reakcja i zaproponowanie klientowi stosownej rekompensaty. Podniesie to wiarygodność restauratora w oczach klientów, a to z kolei zachęta do kolejnych odwiedzin.


Szukasz innowacyjnych rozwiązań dla swojej restauracji?

Dobrze trafiłeś

Sprawdź co możemy tobie zaoferować